Hulladékkezelés és gyűjtés július 1-től

2023.06.14.

Ez a hír 180 napnál régebbi, a benne lévő információk elavultak lehetnek

A természetes személy ingatlanhasználókat érintő hulladékkezelési és begyűjtési folyamatok az eddig megszokott formában fognak továbbra is működni az új rendszer életbe lépése után is.

A lakosság részéről regisztrációra nincs szükség, a jelenlegi NHKVs adatbázis kerül a továbbiakban is alkalmazásra. Ugyanez igaz a Ht. alapján lakossági rezsicsökkentett díjra jogosult költségvetési szervekre és a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény szerinti ápolást, gondozást nyújtó intézményekre (idősek otthona, pszichiátriai betegek otthona, a szenvedélybetegek otthona, a fogyatékos személyek otthona, valamint a hajléktalanok otthona).

A hulladék gyűjtése és kihelyezése, továbbá a hulladék elszállításának időpontja és gyakorisága változatlan marad, minderről továbbra is a Régiókoordinátorok vagy megbízottjaik által közzétett hulladéknaptárakból tájékozódhat a lakosság. Az esetleges változásokról tájékoztatást adunk.

Hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díj számlázása és befizetése:

A hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díj számlázásával és befizetésével kapcsolatban 2023. július 1je után fontos változás lép életbe.
A 2023. július 1. napját követő szolgáltatási időszakokra vonatkozó számlákat az NHKV helyett a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. fogja kiállítani így a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díj befizetését az alábbiak szerint szükséges módosítania a lakossági ügyfeleknek:

  • Banki átutalás esetén kérjük, a következő bankszámla adatokkal indítsa az utalást:
    MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt.

    OTP Bank

    1179400824030025

    Az utalás közlemény rovatában továbbra is meg kell adni a számla sorszámát és azt az egyedi vevő (fizető) azonosítószámot, melyet az átutalni kívánt hulladékgazdálkodási közszolgáltatási számla 3. oldalán, a bal felső sarokban talál. A már megszokottak szerint az utalást segítő részletes tájékoztatás (a bankszámla és a közlemény rovatban feltüntetendő adatok pontos ismertetésével) továbbra is megtalálható lesz a számlákon.

  • Csoportos beszedési megbízás esetén további teendője nincs.
    Az NHKV Zrt., mint kedvezményezett javára csoportos beszedési megbízás teljesítésére adott felhatalmazást a 2023. július 1jét követően a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV.
    törvény erejénél fogva a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt., mint kedvezményezett javára megadott felhatalmazásnak kell tekinteni.
  • Csekkes befizetés esetében a számla mellé már az új kedvezményezett (MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt.) nevére kiállított csekket fogjuk kiküldeni a számla mellékleteként.
  • Díjnet szolgáltatás/eszámla igénybevétele esetén, amennyiben fizetési módként
    a banki átutalást választotta, kérjük módosítsa a kedvezményezett adatait a fenti,
    banki átutalás esetében leírtak szerint;

    a csoportos beszedési megbízást választotta, vagy bankkártyás fizetéssel egyenlíti
    ki a számláit a felületen, további teendője nincs.

  • Italcsomagolások visszaváltási rendszere
    A tervek szerint 2024. január 1től országos szinten bevezetésre kerül a belföldön forgalomba hozott kötelező visszaváltási díjas termékek visszaváltási rendszere (DRS). A kötelező visszaváltási rendszerbe bevonandó termékek körét kormányrendelet fogja meghatározni. A társadalmi egyeztetésre bocsátott rendelettervezet szerint ezek a 06 literig terjedő m, műanyag és üveg italcsomagolások (kivéve a tej alapú italtermékek csomagolása).

    A DRS főbb szereplői

  • a koncessziós társaság MOHU, aki a DRS rendszert működteti, a pénzügyi folyamatokat irányítja, a visszaváltó berendezéseket biztosítja, valamint szervezi a hulladékok gyűjtését és kezelését, továbbá szemléletformálást végez;
  • a gyártók, akik termékeik regisztrációját követően a DRS rendszer működtetését finanszírozzák a negyedéves díjakon keresztül, valamint biztosítják a forgalomba hozott termékek után a visszaváltási díjat a későbbi fogyasztói visszatérítés érdekében;
  • a fogyasztó, aki a korábban általa megfizetett visszaváltási díj visszatérítése ellenében gondoskodik az ép üres palackok visszaváltási pontokra juttatásáról;
  • a forgalmazó, akik 400m2 feletti üzletméret esetén kötelezően, egyéb esetben önkéntesen a koncessziós társaság által biztosított visszaváltó automaták segítségével vagy önkéntesen kézi visszavétellel fogadja vissza a hulladékot és közreműködik a fogyasztó választása esetén a visszaváltási díj visszatérítésében (levásárolható kupon formájában). Visszaváltási pont működtetése a koncessziós társasággal kötött szerződés (ÁSZF hamarosan) alapján lehetséges.
    A koncessziós társaság kötelezettsége a fentieken túl, hogy minden 1000 főnél népesebb településen biztosítson kézi vagy gépi visszaváltó pontot, amit lehetőség szerint szintén az ott működő kikereskedelmi értékesítést folytató vállalkozások bevonásával szeretnénk megvalósítani.

    A 2024. év eleji indulásig több ezer automata telepítését kell ütemesen megvalósítani, melyek csak a kiskereskedelmi egységekkel szoros együttműködésben és szoros ütemezésben
    lehetséges. Az önkéntesen csatlakozni szándékozó gépi vagy kézi visszaváltók jelentkezését folyamatosan várjuk. A nem DRSbe tartozó üveg csomagolások (pl. befőttesüvegek, 2024. január 1. előtt piacra dobott, DRS logóval el nem látott italospalackok) gyűjtésére az eddigi lehetőségek (pl. gyűjtősziget) továbbra is rendelkezésre állnak.
  • Hulladékudvarok
    A MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. a körforgásos gazdálkodás megvalósításának előre mozdítása és a hulladékgazdálkodás hatékonyságának növelése érdekében a hulladékgyűjtő udvarok működésében is számos fejlesztést, változást tervez végrehajtani. Fejlesztéseinket a jelenleg érvényben lévő jogszabályi előírások teljeskörű betartása mellett, a lakossági igényeket kiemelten figyelembe véve határozzuk meg. Célunk egy egységes és magas szolgáltatási színvonal kialakítása.

    A változások kiterjednek a jelenlegi szolgáltatási színvonal növelésére, az országos, egységes szolgáltatási színvonalat megalapozó, továbbá a teljeskörű jogszabályi megfelelést biztosító tételekre egyaránt.

    A szolgáltatási színvonalat növelő tételek:

    Könnyebb elérhetőség: A lakossági igénybevétel lehetőségét kiterjesztjük: a lakosok, az eddig érvényes területi megkötések nélkül, igazoló okmány (Magyarországi lakcím kártya, tartózkodási engedély/kártya, hatósági bizonyítvány, regisztrációs igazolás, vagy bejelentőlap) felmutatásával bármely hulladékudvar szolgáltatásait országosan igénybe vehetik

    Eltekintünk a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díj megfizetésének igazolásától a hulladékudvarokban

    Hosszabb nyitva tartás: A hulladékudvarok minden 10 000 fő feletti településen, minimum 48 óra/hét nyitva tartassál kell működjenek

    Új hulladékudvarok nyitása: 2035ig további 83 db új hulladékudvart kívánunk a lakosság szolgálatába állítani ezzel tovább növelve a hulladékudvari szolgáltatások elérhetőségét.

    Az országos, egységes szolgáltatási színvonalat megalapozó tételek:

    A hulladékudvarokon átvehető hulladékok körét egységes rendszert kialakítva, a lehető legszéleskörűbben kívánjuk biztosítani

    2023. július 1től egyes hulladékáramok esetében (pl. építésibontási hulladék, lomhulladék, gumiabroncs, fahulladék) a hulladékudvari és a logisztikai kapacitások rendelkezésre állása érdekében az egyes hulladékudvarokban alkalmazott átvételi kvóták egységes szinten kerülnek megállapításra, tovább segítve a lakosság részére történő országos igénybevételi lehetőség biztosítását. Ennek következményeként a hulladékudvarok változó mérete és hulladéktároló hely kapacitása miatt felmerülhetnek olyan egyedileg kezelendő helyszínek, ahol meghatározott anyagáramok tekintetében regisztrációs rendszer bevezetése válhat szükségessé.

További hírek