Az én házam, az én váram, de azért adózni még kell utána!

2025.01.08.

Közzétéve: 2025.01.08.

Tisztelt Lakosság!

A 2024. évben történt ingatlan tulajdonviszonyokat érintő változásokról ( Magánszemélyek kommunális adójában) 2025. január 1-jei állapotnak megfelelően az adóalanyoknak/tulajdonosoknak/haszonélvezőknek adatbejelentést kell teljesíteniük az önkormányzati adóhatóság felé.

Az ingatlanokat érintő helyi adókkal kapcsolatban az alábbi esetekben szükséges bejelentést tenni a tulajdonosnak:

  • adás-vétel ügylet,
  • tulajdonjog átruházás,
  • elhalálozás/öröklés,
  • haszonélvezeti jog bejegyzés, törlés
  • bérleti jog keletkezés/változás,
  • új építmény létesítése, elbontása

A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény, valamint a helyi rendelet alapján építményadó adóalanya az, aki a naptári év első napján az építmény tulajdonosa.

Kommunális adó fizetési kötelezettség terheli azt a magánszemély adóalanyt, aki adott naptári év első napján az ingatlan tulajdonosa, bejegyzett vagyoni értékű jog esetén, annak gyakorlására jogosult személy. Kommunális adókötelezettség terheli azt a magánszemély adóalanyt is, aki telek tulajdonosa, valamit az önkormányzat illetékességi területén nem magánszemély tulajdonában álló lakás bérleti jogával rendelkezik.

Több tulajdonos esetén, valamennyi tulajdonos által írásban megkötött és az adóhatósághoz benyújtott megállapodásban a tulajdonosok az adóalanyisággal kapcsolatos jogokkal és kötelezettségekkel egy tulajdonost is felruházhatnak, illetve, a tulajdonosok tulajdoni hányadaik arányában is lehetnek adóalanyok.

Az adókötelezettség a változás évének utolsó napjával szűnik meg kivéve, ha az épület az adóév első felében megszűnik, illetve bérleti jog esetén a jogviszony az év első felében történő megszűnésekor az adókötelezettség június 30-ig áll fent.

Az ingatlan nyilvántartásban történő változás átvezetés nem elegendő és nem helyettesíti az adatbejelentést. Bejelentési kötelezettség terheli mind az építmény, ingatlan eladóját, mind pedig az építmény, ingatlan vevőjét.

Az Önök adatbejelentésének adatai alapján az önkormányzati adóhatóság határozatban állapítja majd meg a fizetendő adót, illetve az adókötelezettség megszűnését.

Az adatbejelentési nyomtatvány benyújtásának kötelezettsége azokat terheli, akik/amelyek az építményadó vagy kommunális adó alanyának minősülnek és a tulajdonukban álló, illetve a vagyoni értékű jogukkal terhelt építmény, ingatlan fekvése Tápiószentmárton Nagyközség közigazgatási területén található.

Magánszemély kommunális adója adónemben azon adóalanyok/tulajdonosok/haszonélvezőknek, akiknek az ingatlanukkal kapcsolatosan bármilyen adóztatást érintő változás történt 2024. évben, arról 2025. január 15-ig adatbejelentést kell teljesíteniük az önkormányzati adóhatóság felé.

Magánszemélyek az adatbejelentést megtehetik ugyancsak elektronikus formában, Ügyfélkapun keresztül, vagy személyesen, illetve postai úton az adóhatóság részére.

Az Elektronikus önkormányzati portál: https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap/ 

Magánszemélyek – akik nem választják az elektronikus kapcsolattartást – a szükséges nyomtatványokat az Önkormányzat honlapján itt tölthetik le.

Az e-ügyintézésről részletes tájékoztatást a honlapunkon az ügyintézés/elektronikus ügyintézés menüpontban talál.

További tájékoztatást ügyfélfogadási időben az Adóhatósági iroda ügyintézői adnak.

Köszönjük együttműködésüket, valamint adókötelezettségek és adófizetéseik teljesítését!